Przejdź do głównej treści Przejdź do głównej nawigacji
Identyfikator zasobu
MK-5271 S
Rodzaj obiektu
grafika,
Autor
Beham Hans Sebald (1500-1550),
Tytuł obiektu
Grafika "Prudencja"
Technika wykonania
miedzioryt,
Materiał
papier,
Wymiary (mm)
wys. 39 mm, szer. 24 mm (karta: 40 x 27 mm)
Czas powstania
1539 r.
Miejsce powstania
Niemcy,
Lokalizacja
Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku - Dział Sztuki
Licencja
Domena publiczna

Druga z cyklu ośmiu rycin Poznanie i Siedem Cnót doskonale tłumaczy określenie Kleinmeister w odniesieniu do Hansa Sebalda Behama. Niewielkie wręcz miniaturowe rozmiary i niesłychana precyzja charakteryzują dzieła artystów nazywanych właśnie Małymi Mistrzami. Przedstawiona na sztychu Prundencia, czyli Roztropność ukazana została jako uskrzydlona kobieta z wieńcem morwowym na głowie, zwierciadłem w lewej ręce oraz wężem oplecionym na prawym ramieniu. Na leżącym opodal kamieniu umieszczony został kompas i stojąca za nim miara. Znaczenie tych atrybutów odnosi się do cech człowieka roztropnego. Wieniec morwowy symbolizuje unikanie pochopnych czynów, zwierciadło zwraca uwagę na to, iż człowiek, który nie zna własnych wad nie może kierować się własnymi czynami. Wąż, który zastąpił rybę przedstawianą we wcześniejszych wizerunkach Prudencji odnosi się do słów z Ewangelii św. Mateusza (Mt 10,16) Bądźcie więc roztropni jak węże, a nieskazitelni jak gołębie. Kompas towarzyszący postaci to wskazówka, iż tylko roztropnością może się kierować w sądach człowiek mądry. Ten ostatni atrybut pochodzi z francuskiej redakcji wizerunku cnoty, a odnaleźć go można w Le Compas du Dauphin z ok. 1506 r.